Gesellschaft für Wirtschaft und Ethik

Wilhelm Röpke and the Role of “Moral Capital” for the Social Market Economy

Auszug aus: Journal for Markets and Ethics (2018)/1

Giuseppe Franco und André Habisch

Online veröffentlicht: 25 Mar 2019
Seitenbereich: 133 – 144

Zusammenfassung

This paper portrays the contribution of Wilhelm Röpke (1899-1966) to business ethics and social responsibility of entrepreneurs. First, Röpke’s critique of liberalism and his concept of social market economy are emphasized. Afterward, we analyze the normative foundations of Röpke’s concept of the entrepreneur. He called for the moral responsibility of business actors and perceived it as “moral capital.” Moreover, we discuss the relevance of Röpke in the contemporary context of international business practice. Finally, the role of entrepreneurial morality for the emergence of institutional frameworks for international business is discussed.

Schlüsselwörter

  • Wilhelm Röpke
  • Business ethics
  • Education manager
  • Corporate social responsibility

Teile diesen Beitrag mit deinen Freunden

Die neusten Beiträge

Über uns

Die Gesellschaft zur Förderung von Wirtschaftswissenschaften und Ethik ist ein eingetragener Verein zur Förderung von Forschung und Lehre in den Wirtschafts- wissenschaften auf der Grundlage einer Ethik, die auf dem biblischen Welt- und Menschenbild beruht.

Kontaktieren Sie uns
Gesellschaft zur Förderung von Wirtschaftswissenschaften und Ethik e.V.

Prof. Dr. Christian Müller

Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Scharnhorststr. 100
48151 Münster

E-Mail: info[a]wirtschaftundethik.de

oder   christian.mueller[a]wiwi.uni-muenster.de

Tel.: (02 51) 83 – 2 43 03/ -2 43 09

© 2021 Gesellschaft für Wirtschaft und Ethik e.V. – website by yousay

Impressum   –     Datenschutz