Gesellschaft für Wirtschaft und Ethik

The Mittelstand: a Specific Entrepreneurial Profile of the Social Market Economy

Auszug aus: Journal for Markets and Ethics (2018)/1

Friederike Welter

Online veröffentlicht: 25 Mar 2019
Seitenbereich: 99 – 106

Zusammenfassung

Mittelstand companies are the backbone of the German economy: they constitute the vast majority of enterprises in Germany, contribute to employment, and are a pillar of the German apprenticeship system. The specific ownership–management structure of the Mittelstand used to go hand in hand with social, intergenerational, and regional responsibility. However, today’s very small and young entrepreneurs do not perceive themselves as Mittelstand; many entrepreneurs do not intend to employ others, and structural changes in the economy have also resulted in fundamental changes of the Mittelstand. This paper explores the characteristics of the Mittelstand and its future, asking whether Mittelstand will continue to play a fundamental role in the social market economy in Germany.

Schlüsselwörter

  • Mittelstand
  • SME
  • Context
  • Entrepreneurship
  • Germany

JEL Classification

  • L26
  • M20

Teile diesen Beitrag mit deinen Freunden

Die neusten Beiträge

Über uns

Die Gesellschaft zur Förderung von Wirtschaftswissenschaften und Ethik ist ein eingetragener Verein zur Förderung von Forschung und Lehre in den Wirtschafts- wissenschaften auf der Grundlage einer Ethik, die auf dem biblischen Welt- und Menschenbild beruht.

Kontaktieren Sie uns
Gesellschaft zur Förderung von Wirtschaftswissenschaften und Ethik e.V.

Prof. Dr. Christian Müller

Westfälische Wilhelms-Universität Münster
Scharnhorststr. 100
48151 Münster

E-Mail: info[a]wirtschaftundethik.de

oder   christian.mueller[a]wiwi.uni-muenster.de

Tel.: (02 51) 83 – 2 43 03/ -2 43 09

© 2021 Gesellschaft für Wirtschaft und Ethik e.V. – website by yousay

Impressum   –     Datenschutz